Hasselt240316_01.jpg

Aanmelden nieuwsbrief

Blijf op de hoogte met de maandelijkse nieuwsbrief
Gebruiksvoorwaarden

Inhoud winkelwagen

Winkelwagen is leeg.

Recensie 2 nieuwe orgel-cd's

In het Nederlands Dagblad (30 augustus 2019) recenseert Roel Sikkema de nieuwe cd met eigen koraalbewerkingen vanuit Breda, Leeuwarden, Gorinchem en Maassluis en de nieuwe cd met orgelliteratuur vanuit Leeuwarden.

Minne Veldman: jubileum-cd's van een veelzijdig organist

Minne Veldman - Eigen koraalbewerkingen
Breda, Leeuwarden, Gorinchem, Maassluis. STH Records CD 1419182

Minne Veldman - Orgelliteratuur
Grote of Jacobijnerkerk Leeuwarden. STH Records CD 1419172

Minne Veldman viert dit jaar zijn 25-jarig jubileum als organist. Dat is een felicitatie waard aan deze veelzijdige musicus. Veelzijdig, want hij beheerst een breed deel van de orgelliteratuur. Wie zijn programma’s bekijkt ziet daar een afwisseling van populaire, gemakkelijk in het gehoor liggende stukken, met moeilijker werk. Dat blijkt ook uit de cd’s die hij heeft gemaakt. Aan de ene kant samenzangcd’s in de traditie van de ‘Hollandse koraalkunst’, maar daarnaast onder meer een opvallende Bach-cd gespeeld op het (te) onbekende orgel van Vollenhove.

Dat Veldman een grote schare fans heeft, bleek dit voorjaar toen hij vijf touringcars vol kreeg met muziekliefhebbers die samen met hem het jubileum in Parijs vierden. Voor wie er niet bij was, zijn twee nieuwe cd's de moeite waard. Een met koraalbewerkingen en samenzang, opgenomen in vier grote kerken. Niet duidelijk is of het gaat om werk dat door hem is opgeschreven, of om improvisaties. Veldman laat daarin horen dat hij diverse stijlen beheerst. In de Breda laat hij een klassiek-romantische symfonische fantasie horen. Zijn Toccata over Psalm 8, uit Leeuwarden, doet aan het werk van Feike Asma denken. Zijn bewerking van Psalm 111 bevat diverse delen in een meer impressionistisch idioom, een van de interessantste tracks van deze cd. In Gorinchem en Maassluis laat hij wat traditioneler, soms wat voorspelbaarder, werk horen.

De tweede cd toont Veldman als literatuurspeler. Hij koos daarvoor nu eens niet een overbekend orgel zoals in Kampen, Bolsward of Hasselt - hoe fraai die instrumenten op zich ook zijn, maar toog naar Leeuwarden. Daar staat een prachtig orgel, het oudere en kleinere broertje van het fameuze Müller-orgel in Haarlem. Het staat een beetje in de schaduw van deze reus. Ten onrechte, want eigenlijk klinkt het mooier. Veldman laat allereerst barokmuziek van Buxtehude, Bach en Krebs horen. Mooie muziek, goed gespeeld, maar het trof me toch wat minder dan de latere muziek. Daarbij lijkt toch meer zijn hart te liggen. Zoals bij de Troisième Fantaisie van Saint-Saëns en de Variations de Concert van Bonnet. Te weinig gespeelde muziek die Veldman qua registratie prima weet te 'vertalen' naar het barokke Müllerorgel. Deze muziek is de Urker musicus op het lijf geschreven.

Beide cd's zijn een mooi visitekaartje bij zijn jubileum.

+ afwisselend werk op beide cd's
+ zowel gemakkelijk in het gehoor liggende als moeilijker muziek
- sommige koraalbewerkingen zijn wat voorspelbaar


Beluister fragmenten en bestel de koraalbewerkingen-cd... ]

[ Beluister fragmenten en bestel de literatuur-cd... ]